Kolej Transsyberyjska - koszty

• Anna
  • Sunday May 5, 2019

Raz na jakiś czas widzę pytania, ile kosztuje wyjazd Koleją Transsyberyjską. Dlatego w końcu postanowiłam zsumować koszty swojego ostatniego wyjazdu. W Rosji spędziłam łącznie 19 dni, a wyjazd kosztował około 5,7 tys. zł. Po wyłączeniu pamiątek, pocztówek i wydatków typu naprawa aparatu byłoby to zaś 5,3 tys. zł. Większość wydatków pochodzi z połowy 2017 r., więc teraz koszty mogą być o kilka procent wyższe ze względu na inflację. Sam przejazd koleją nie jest zbyt drogi, zwłaszcza jeśli macie wystarczająco dużo czasu, żeby trasę pokonać pociągiem w dwie strony. Ja niestety nie miałam aż tyle czasu, bo przy okazji chciałam zobaczyć kilka miast. Koszty biletów lotniczych okazały się przez to największym wydatkiem. Ale po kolei :).

Poniżej przedstawiam wszystkie wydatki. Wydatki pochodzą z 2017 r., więc musicie wziąć poprawkę na to, że teraz może być drożej. Wszystkie koszty podaję na osobę. Wydatki poniesione na miejscu przeliczałam po kursie 0,065 złotego za rubla, czyli zbliżonym do ówczesnego średniego kursu.

Najpierw parę szczegółów naszej trasy:

14 czerwca poleciałyśmy do Moskwy, gdzie spędziłyśmy jedną noc. W Moskwie lądowałyśmy bowiem na innym lotnisku, a do Władywostoku odlatywałyśmy z innego. Za radą koleżanki, która przez wiele lat mieszkała w Moskwie, wolałyśmy nie ryzykować, że nie zdążymy na nasz najdłuższy lot.

15 czerwca wsiadłyśmy do samolotu do Władywostoku. 17 czerwca wieczorem wsiadłyśmy do pociągu do Chabarowska, a 19 czerwca wieczorem do pociągu do Błagowieszczeńska. Stamtąd 22 czerwca przejechałyśmy autobusem do Biełogorska, skąd wieczorem miałyśmy pociąg do Ułan Ude. 26 czerwca przejechałyśmy marszrutką do Arszanu a stamtąd 30 czerwca autobusem do Irkucka. Z Irkucka wybrałyśmy się jeszcze na jednodniową wycieczkę do Listwianki. Z racji na to, że to był mój drugi pobyt w okolicach Bajkału, to tym razem Olchon przegrał z Arszanem, w którym spędziłyśmy najwięcej czasu.

Wagon Kolei TranssyberyjskiejWagon Kolei TranssyberyjskiejWAGON PLACKARTNYJ W KOLEI TRANSSYBERYJSKIEJ

WIZA I UBEZPIECZENIE

Wizy wyrabiam na własną rękę, gdyż dzięki temu nie muszę płacić za pośrednictwo wizowe. Nawet w tym przypadku pewnych kosztów nie da się jednak uniknąć.

Voucher – w związku z tym, że w Rosji miałam spędzić ponad 14 dni, to musiałam kupić voucher na 30 dni. Wybrałam opcję bez własnych rezerwacji hotelowych, żeby nie musieć szukać hoteli, które są uwzględniane na voucherach. Koszt wyniósł 150 zł.

Ubezpieczenie – osoby ubiegające się o wizę do Rosji muszą wykupić obowiązkowe ubezpieczenie kosztów leczenia na co najmniej 30 tys. euro. W moim wypadku ubezpieczenie opiewało na 160 tys. zł, a dodatkowo wykupiłam ubezpieczenie NNW do kwoty 10 tys. zł. Ubezpieczenie kosztowało 110,33 zł.

Do tego doszła jeszcze opłata konsularna za wystawienie wizy, czyli 164,53 złotego (opłata to teoretycznie 35 euro, ale uiszcza się ją u pośrednika, który doliczył kilkanaście złotych).

Władywostok pomnikNAJSŁYNNIEJSZY POMNIK WE WŁADYWOSTOKU?

TRANSPORT

SAMOLOTY

Bilety lotnicze kupiłam w połowie marca, czyli z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Bilety Warszawa-Moskwa oraz Moskwa-Warszawa kosztowały 1025,24 zł w dwie strony z bagażem rejestrowanym. Bilety na trasie Moskwa-Władywostok oraz Irkuck-Moskwa kosztowały zaś 2173,39 zł.

POCIĄGI

Wszystkie odcinki trasy kolei pokonałyśmy wagonami plackartnymi, czyli bez zamykanych przedziałów. Za każdym razem miałyśmy wykupione dwa bilety na dolnych pryczach i jeden na górnej. Odcinki Władywostok-Chabarowsk oraz Chabarowsk-Błagowieszczeńsk kosztowały po 1846 rubli, a Biełogorsk-Ułan Ude 4100,6 rubla. Łącznie bilety kosztowały nas po około 550 złotych.

INNY TRANSPORT

• dojazd z lotniska w Moskwie (marszrutka + metro) – 130 rubli
  • marszrutka z lotniska we Władywostoku – 150 rubli + 75 rubli za bagaż
  • autobusy we Władywostoku – dojazd na targ oraz do latarni morskiej Egersheld, w sumie trzy przejazdy po 21 rubli, czyli łącznie 63 ruble.
  • autobus z Błagowieszczeńska do Biełogorska – 400 rubli
  • dojazd z Ułan Ude do Iwołgińska i powrót - 2x45 rubli
  • dojazd do dacanu i powrót - 2x25 rubli
  • dojazd do miejscowości Tarbagataj i powrót - 2x110 rubli
  • marszrutka z Ułan Ude do Arszanu – 800 rubli
  • autobus z Arszanu do Irkucka – 420 rubli
  • autobus z Irkucka do Listwianki i powrót – 2x120 rubli
  • taksówka na lotnisko w Irkucku – 155 rubli (za trzy osoby)

Góra Miłości ArszanDROGA Z GÓRY MIŁOŚCI W ARSZANIE

NOCLEGI

• Moskwa – pokój bez łazienki z łóżkami piętrowymi, około 1,5 km od Placu Czerwonego – 830 rubli/os.
  • Władywostok – pokój czteroosobowy bez okien i bez łazienki – 950 rubli/os.
  • Chabarowsk – pokój w dwupokojowym mieszkaniu przeznaczonym na wynajem, które akurat w trakcie naszego pobytu stało puste – 533 ruble/os.
  • Błagowieszczeńsk – dwa noclegi w pokoju z czterema łóżkami i łazienką – 1400 rubli/os.
  • Ułan Ude – dwa noclegi w pokoju z trzema łóżkami i łazienką - 1000 rubli/os.
  • Arszan – 4 noclegi w pokoju z rozkładaną kanapą i jednoosobowym łóżkiem, toaleta w pokoju, prysznic na świeżym powietrzu - 2000 rubli/os.
  • Irkuck – dwa noclegi w czteroosobowym pokoju bez łazienki – 1120 rubli/os.

Dom w IrkuckuJEDEN ZE SŁYNNYCH ZAPADAJĄCYCH SIĘ DOMÓW W IRKUCKU

JEDZENIE I ZWIEDZANIE

Poniżej podaję przykładowe ceny w poszczególnych miejscowościach:

MOSKWA

• piwo w pubie – 200
  • obiad w restauracji gruzińskiej – dwa razy chaczapuri i butelka wina – 800 rubli na osobę

WŁADYWOSTOK

• chleb - 50

Promenada w BłagowieszczeńskuPROMENADA W BŁAGOWIESZCZEŃSKU

PAMIĄTKI

W trakcie wyjazdów zawsze kupuję jakieś drobiazgi swoim bliskim. To wydatek, który można łatwo wyeliminować lub ograniczyć, jeśli Wy nie czujecie takiej potrzeby.